Friday, September 24, 2010

Home » » Kepada atau Pada

Kepada atau Pada



salam..

sugeng sonten,selamat sore..

alhamdulillah,syukur atas nikmat kesihatan yg masih terhijab dibalik jasad hambe ini...

moge2 tuan hambe yg sdg membace & menatap blog hambe ini pun begitu juga iye..^-^

baeklah,arini hambe ingin membicarakan sedikit tentang ilmu tasawuf
tentang  perbedaan antara Kepada & Pada.....

*sile bace dlm mood yg tenang &  jgn kelam kelibut*

seperti yg kite tahu,setiap manusia dimukabumi ini dikurniakan sepasang anak mata bukan?
tetapi bagaimane anugerah itu digunakan dlm memandang sesuatu?
inilah yg ingin hambe coretkan diblog ini....
menurut ahli tasawuf,ramai org didunia ini pandangan mereka adlh tidak same..
ade org memandang kepada sesuatu..
dan hanye ade segelintir saje org yg  memandang pada sesuatu..

baek!beda antara kepada dan pada itu ialah:-

org yg memandang kepada sesuatu itu,pandangannye hanyelah pandangan objek semata-mata,sekadar pandangan pancaindera yg tidak membawa org itu pada satu ilmu kesadaran kpd dirinye.
tatapi org yg memandag pada sesuatu,inilah org yg tinggi ilmunye..pandangannye membawa kpd pandangan disebelah sana ( alam akhirat)...org ini tidak mementingkan hal duniawi semata-mata...

oleh demikian itu,marilah kite mengkaji & menilai apakah pandangan kite ni terhadap sesuatu adakah pandangan kepada atau pada.......

sekian,dulu..akn di smbg..

ps:-cermin mata ni smakin kurg power kantanye..emm (*_*)

20 people love me:

Pencacai Alim said...

sugeng sonten tu apa wei?

ardinihumaira said...

;) dni akan bermuhasabah.. memandang pada atau kepada.. baiklah kf ^__^

devoted lily♥ said...

miera rasa pada atau kepada tak main peranan sgt. Nawaitu betul. apa y kita pandang or lihat i'allah bukan sekadar pandangan kosong...

Uruchimaru @ kf said...

@Pencacai Alim
:slmt petang lah...

~qiFFara~ said...

ooo..
smpai cmtu skali ek bezanye!
huish! *0*

tehr said...

pandang kepada atau pandang pada...
dalam maksudnya dan jauh pula perbezaannya

ilmu hati ni
pandang pada sesuatu akan melembutkan hati

Uruchimaru @ kf said...

@ardinihumaira
:bgus tue dni,mari kite muhasabah diri same iye..=)

Uruchimaru @ kf said...

@devoted lily♥
:iye cume ni kf sharekan ilmu dri golongan ahli sufi mierah..emm =)

Uruchimaru @ kf said...

@~qiFFara~
:iye mmg berbeda.....

Uruchimaru @ kf said...

@tehr
:emm benar tu tehr,inilah ketinggian ilmu para sufi...

p[A]n[A]d[0]L© said...

kepada atau pada, kedua2nya punya maksud yang berbeda tapi punya pengertian yang sama ;)

brat2104 said...

=)

Encik Tikus said...

tak tahu apesal gua rasa lain macam baca entry lu nie

Anna Boleyn said...

erkkk...masih lg tk nampak bezanya. tp papepon nawaitu kot yg pnting mcm kata devoted lily kt ats ni.

ajim said...

owh camtu ek?i c..emm ade bahan bacaan yg leh suggest x?

Uruchimaru @ kf said...

@p[A]n[A]d[0]L©
:emm boleh d terima ..

Uruchimaru @ kf said...

@brat2104
:aik afa? (*_*)

Uruchimaru @ kf said...

@Encik Tikus
:lu demam ka? jgn lupe mkn ubat..

Uruchimaru @ kf said...

@Anna Boleyn
:emm nawaitu..!

Uruchimaru @ kf said...

@ajim
: in rkman audio ajim!

 

Copyright © 2014 Hak Milik Eksklusif Uchi Kay-f Ahmad.