Thursday, September 30, 2010

Home » , , » Sekadar Menungan:Hidup bukan hanye di sini sahaje..

Sekadar Menungan:Hidup bukan hanye di sini sahaje..



Salam..

alhamdulillah..dgn nikmatnye nafas masih dpt dihirup..maka dgn itu dptlah jari2 ini menaip sesuatu ilmiah diblog ini..baeklah utk sekian kalinye hambe ingin kongsikan sedikit tentang erti kehidupan sejati...dari pandangan ilmu tasawuf, sepertimane diterangkan  Prof.dr.Hamka..

soal2 hidup dan kehidupan kekal itu kpd kite telah diberitahukan bahwe hidup yg dibelakang ini itulah hidup yg sebenarnye...segala kesungguhan kite dlm kehidupan ini kegiatan,inisiatif,kreatif dan segala mcm itu kite tujukan dlm umur yg pendek ini dlm masa yg sikit ini kerna ada yg kite harapkan iaitu kehidupan yg sejati... ilmu dan amalan,usaha dan keje hanyelh alat utk mncapai kebhgian hidup yg akn dtg..

seperti khabar pertama yg di sampaikan kpd org paling sempurna akhlaknye yg paling luas pengetahuannye dan yg paling benar katanye iaitu Nabi Muhammad SAW dan juga pada nabi2 yg dahulu darinye..Adam,idris,nuh,hud,soleh,ibrahim,luth,ismail,ishak,yaakub,yussuf,ayub,shuib,musa,harun,zulkefli,daud,sulaiman,ilyas,ilyasak,yunus,zakaria dan Isa serta jga sudah ditanyekn pada bumi & langit ternyata nadanye same saje iaitu bahwe hidup yg skrg ini cume khayalan & kehidupan sejati itu ialah hidup sesudah mati...tatapi mengapa hanye kehidupn ini saje yg d ingini & dipandang kebykan org...sehingga mata jdi kabur uban mulai bertabur gigi menjadi gugur kulit jadi kendur pdhal hidup ini khayalan saje hinggalh jasmani  terus masuk ke pintu Kubur (mati)

apakah kerna salah mengambarkannye..?
apakah kerna rase tidak percaye..?
atau mungkin akal kite tidak mahu terima..?
atau mungkin kerna tertarik dgn benda di dunia ni..?

sume itu benar sama sekali dan sbb paling utama kite tidak percaye adenye kehidupan yg dibelakang itu oleh kerna lemahnye Iman....maka oleh sbb itu celaka diri ini andai kite terlalu mengejar pangkat,harta,rupa paras dan sbginye..kerna apa?emm lupa itu,.ramai org tidak sedar  kite berkehendak tidak terbats tatapi tenaga kite sgt terbatas sdgkan klu kite sudah menutup mata,tiada lain yg akan memenuhi perutnye kecuali tanah bukan ape yg dikumpul semasa hidupnye..emm satu perhitungan yg salah klu itu saje yg berada di fikiran kite.

ini bersesuaian dgn kata ahli bijak pandai hidup ini katanye.hanye main2 saje..hanye senda gurau,hanye khayalan semata-mata, hidup akhirat itulah hidup yg sejati...

kemudian ade jga kata syair yg berbunyi .hidup ini hanyelah menurut kehendak kepuasan semata-mata....puas makan puas minum puas bersenggama dan lain2....

secara kesimpulannye hidup bukan hanye di sini sahaje..maka pasangkan dlm hati ini bahwe hidup di dunia ini adlh menjadi kebun supaya hasilnye bisa di tuai di akhirat nnti dan itu maknenye sperti menyuruh kite berbuat baek byk2 di dunia sblm d jemput utk  menerima ape hasil akhirnye di kehidupan yg dibelakang itu....wallahu'alam  ..(*_*)


sekian dulu..catatan yg utk di kongsi..moge2 tercapai maksud yg ingin hambe sampaikan ini....

>bukan ahli tasawuf<
>senyum<


ps:-alhamdulillah..esok ade urusan yg harus d usaikan doakan semoge hambe slmt dlm perjalanan..^-^

10 people love me:

ardinihumaira said...

;) sampai maksudnya.. kf jangan risau...


semoga kita semua tidak terlalu leka dengan dunia.. amin

tehr said...

kecantikan dunia yang hanya sementara ini dengan segala tipu daya dan kepalsuan menyebabkan manusia lupa pada kecantikan akhirat yang kekal abadi

Redbloodsnow said...

hidup di dunia ini adlh menjadi kebun supaya hasilnye bisa di tuai di akhirat nnti <<---- Love ayat nih sooooooo much. Betul tuh :)

░♥si lampu neon♥░ said...

syukran pada ALLAH..

maCy said...

segalanya masih jauh, tapi siapa sangka esok atau seketika lagi, perjalanan disini akan terhenti, dan bersambung semula di alam seterusnya~

dotblogspotdotkom said...

bila pakcik dok sorang2... terpikio juga... kalau pakcik dah tak de....reta bende... wang ringgit yang ada nih... tidak diuruskan dengan baik.... maka jadi le senjata makan tuan.....

so di kesempatan yang ada nih... bersedekah le rm tu ....tak byk pun... ada la...

moral of da story... bila nak sedekah kat pakcik nih...huhuhuhu

KIDbrush® said...

hidop yg fana neh pon x terjawap bro keh keh

She is f.A.z.A said...

"moge2 tercapai maksud yg ingin hambe sampaikan ini...."

tercapai2.. hehe

agree!!! tanpa kite sedar..kite lbeh fokus pada kekenyangan didunia, maka dahaga dan lapar lah kite utk kehidupan akhirat..

p/s: manusia nih terhantuk baru terngadah.. biler terkena baru nak beribadat dgn Allah..

turut mengingati pada diri ku sendri..

p[A]n[A]d[0]L© said...

d dunia kt jadi petani yang serba kekurangan tapi menanam hasil sebaik-baiknya dan sebyk yang mungkin..
insyaALLAH d akhirat kelak, kitalah jutawan yang menuai segala kebaikan hasil yang telah kita usahakan.. ;)

Anna Boleyn said...

dunia adalah neraka bagi orang2 beriman, tetapi syurga pada orang2 yang.................... emm smbung sendiri

 

Copyright © 2014 Hak Milik Eksklusif Uchi Kay-f Ahmad.