Sunday, January 23, 2011

Home » » Berfaham luas dalam Agama

Berfaham luas dalam Agama


Salam dan selamat menemukan hari yang baru…

Saya meneruskan lagi catatan diblog tercinta ini buat renungan bersama rakan2 blog yg disayangi
Eh tetiba teringat kata2 sakti laksamana Sunan………”sebagai manusia aku sayang padamu..”
Disini saya ingin kongsikan sedikit perihal satu kaum yg meragui  akan keupayaan seorang pemerintah ataupun raja,kisah ini bukan dongengan mahupun rekaan semata-mata bah juga ade tersimpan rapi dalam kitab suci Al quran ..dimana ia dicatatkan dalam surah Al-baqarah ayat 248

Tafsiran ini menerangkan kaum bani israel yg berkeinginan mempunyai raja atau pemerintah bagi mengetuai mereka dalam medan peperangan tatapi setelah dikurniakan seorang raje ade lagi krisis atau rase tidak setuju dikalangan rakyat bani israel , bagaiman kaum bani israel mempersoalkan kredibilit atau ketidakmampuan raja yang bername Talut menjadi penguasa atau pemerintah kaum itu…

“mengapa talut dipilih menjadi pemimpin kami,sedangkan die tiada wang, miskin tidak berharta..?"

Lalu dijawab oleh nabi mereka…….

“die dipilih bukan sbb wang atau hartanye tatapi die dipilih oleh Allah kerna die luas ilmunye ,sihat tubuh bdnnye dan pintar..”

Jadi secara kesimpulannye…

Mane lebih baek…pemimpin yang kaya tatapi bodoh atau pemimpin yg miskin tetapi pintar,luas ilmunye dan sihat badannye itu ada padanye..?

Jadi disinilah letaknye kebijaksaan Allah yg maha pencipta…mengajar,mendidik kita bahwe kite seharusnye berfaham luas dlm agama


Cube kite pikirkan sejenak kalau pemimpin yg kaya tapi bodoh…die sudah tentu tidak mahu lagi memikirkan mahu menambah kekayaan yg sedia ade hanye, memikirkan mahu abiskan saje hartanye itu kemudian nanti  ditahun kebelakang sudah  tentu di melarat kerna hartanya sudah abis…
Berlainan pula dgn pemimpin yg pintar sudah tentu ia akan dapat memiliki sumenye atas kebijaksaannye..

Sekian dulu..catatan buat renungan…

ps:-kepada pembeli mousepad terima kasih maaf atas kesilapan teknikal berkaitan hargenye...*lupa nk tukar currency*

11 people love me:

Faizal Syukri @ Peja said...

kene cari pemimpin yang betul2 cerdik dan xsusahkan rakyat :D

Uchi kay-f @hmad said...

@Faizal Syukri @ Peja
:iye betul tue...tapi skrg ssh nak mcm tue...apepun tnye diri :p

ardinihumaira said...

pintar dan luas dalam ilmu agama :)

skang ni ramai yang kes $$$ je... susah betul kan

toyolkiut said...

usahkan pemimpin negara, pemimpin keluarga jg perlu berilmu..
baru terbentuk sahsiah diri yang baik..

Faizal Syukri @ Peja said...

setiap daripada kita adalah pemimpin dan kita bertanggung jawab ke atas orang yang kita pimpin...

bspotgurl said...

nak cari org yg betul betul pandai memimpin, dipimpim dan sewaktu dengannye...hehhee

Uchi kay-f @hmad said...

@ardinihumaira
:betul tu dini det y kena fhm dlm agama dulu...

Uchi kay-f @hmad said...

@toyolkiut
:betul tu setuju sgt2 dgn cik TK..

Uchi kay-f @hmad said...

@Faizal Syukri @ Peja
:emm kdg2 lupe psl tue...aiyoh!

Uchi kay-f @hmad said...

@bspotgurl
:hrp2 jumpelah iyer BB..

Faizal Syukri @ Peja said...

Kita adalah pemimpim kepada diri sendiri... ayah pemimpim kepada keluarga... ketua kampung pemimpim kepada orang kampung... dll...

 

Copyright © 2014 Hak Milik Eksklusif Uchi Kay-f Ahmad.